Thursday, April 14, 2011

One small step

"burung yang tidak terbang akan dimakan ular!"

itulah kata-kata rakannya. dia masih ingat kata-kata itu. saat dia masih lena di dalam sarang yg hangat itu, rakannya menjerit memberi amaran. rakannya yang berada di luar sarang, yang sedang terbang, memberi amaran kepadanya. 

adakah patut dia mempercayai kata-kata rakannya? setahunya, rakannya itulah teman sepermainannya sebelum ini. dia dan rakannya membesar bersama-sama. dia tahu, rakannya tidak akan menipunya. tetapi, adakah dia harus mempercayai rakannya? mungkin jika cik murai atau sang gagak yang memberitahunya, dia tidak akan percaya. tetapi yang berada di luar sarangnya kini adalah rakannya. adakah dia ingin percaya?

dan dia memilih untuk percaya.

dan dia melihat ke luar sarangnya. sarang yang jauh dari lantai hutan. agaknya sepuluh meter tingginya. bagi binatang besar, mungkin tinggi itu tiada apa-apa. tetapi baginya, tulangnya yang rapuh boleh patah jika terjatuh. dan dia juga gayat. mungkin agak lucu bagi seekor burung camar untuk berasa gayat, tetapi itulah perasaan selagi dia belum terbang. dan dia melihat ke arah rakannya. pandangan rakannya menguatkan keinginannya. dan dia bergerak ke arah tepi sarangnya. dan kakinya mula mencecah pinggir sarangnya.

dia mula melebarkan sayapnya. ibu bapanya pernah melakukannya. rakannya pernah melakukannya. dia juga pasti boleh melakukannya. dan dia mula jatuh.

sepuluh meter... dia mengibas-ngibas sayapnya
sembilan meter...
lapan meter... kibasannya semakin deras, dan dia masih jatuh

tujuh meter...

enam meter...


lima meter... 



empat...




tiga....









dua...












dan hari itu...
dan hari itu, seekor burung camar mula mengibaskan sayapnya. seekor burung camar mula terbang. awan putih tersenyum padanya. langit biru tersenyum padanya. mentari menyinar tanda bangga padanya. dan dia melafazkan rasa syukur pada sang pencipta.

dan di kejauhan, dia melihat awan hitam tanda hujan ribut bakal melanda. dan di lantai hutan, dia melihat bayang hitam melingkar, tanda bahaya. dia tahu apa yang harus dia buat. masih ada satu perkara yang harus dia lakukan. dan dia kembali ke sarangnya. dan dia berteriak, 

"burung yang tidak terbang akan dimakan ular!"

No comments: