Tuesday, February 21, 2012

Nak Jadi Hero Tak Perlu Ada Kuasa Ajaib

(entah kenapa tajuk artikel ini seolah-olah dipengaruhi oleh seseorang.)

sudah beberapa hari kalian didedahkan dengan pencerahan itu. adakah kalian juga merasakan apa yang pernah aku rasakan dahulu? jika kalian masih belum merasa beratnya tanggungjawab yang kalian pikul sekarang, maka kalian masih belum faham sepertimana yang telah aku faham. maka, janganlah kalian baca artikel ini kerana ia bukanlah ditujukan untuk kalian. jika kalian masih belum faham betapa beratnya amanah yang sebelum ini kalian lupa, janganlah bimbang, kami akan terus cuba memahamkan kalian selagimana kalian sudi.



maka, apakah tujuan artikel ini ditulis? kerana perasaan kalian yang membuak-buak untuk menjadi Super Hero itu mungkin kalian tidak tahu ke mana arah tuju kalian. mungkin kalian sedang berfikir, bagaimana kalian hendak menjadi Super Hero pada hari ini. kalian tidak punya kuasa ajaib, kalian tidak ada gadget dan gua rahsia, kalian tidak pernah digigit oleh labah-labah radioaktif (jika sekadar gigitan semut atau nyamuk, jangan harap nak jadi semutman atau nyamukman). kerana itulah aku harus menulis artikel ini. dan artikel ini ditulis untuk kalian dan mereka yang mempunyai perasaan yang sama seperti kalian.

sedarlah wahai adik-adikku, bahawa potensi seorang manusia itu sangatlah luas. kalian tidak perlu menjadi mutant untuk menjadi Super Hero. cukuplah kalian menjadi seorang manusia. bukankah rasulullah juga begitu? dia juga makan, minum dan tidur (dan ada isteri). dan rasulullah adalah seorang Super Hero untuk umat manusia. oleh itu, ikutilah teladan dan tunjuk ajar rasulullah. jadikanlah al-Quran sebagai akhlak kita. taatilah rasulullah dalam setiap perkara. hayatilah bagaimana para sahabat hidup dan mati dan mendapat redha Allah.

dan bukankah rasulullah pernah berkata bahawa manusia itu logam galian? nilai yang ada padanya sewaktu dia jahil lalu apabila dia dibasuh dengan basuhan tarbiyyah tidak akan berkurang. carilah apa bakat kalian yang sebelum ini kalian gunakan ke arah yang sia-sia, lalu islahkan ia ke arah syurga. jika kalian keliru, tidak tahu apa bakat kalian, tanyakanlah pada mereka yang rapat dan orang yang lebih tua dari kalian. mungkin mereka dapat melihat apa yang terlindung dari mata kalian. dan sentiasalah berdoa kepada Dia yang lebih dekat kepada kalian dari pembuluh darah kalian sendiri.

hakikatnya, tugas ini harus kalian laksanakan jua. dan kalian harus laksanakannya sepenuh daya kalian. dan jangan kalian meninggalkan sebahagian dari tugas ini, mengharapkan orang lain untuk melengkapkan tugasan kalian. kelak, dialah yang akan mendapat ganjaran dan kalian termangu-mangu sendiri. laksanakanlah hak lisan anda dan laksanakanlah juga hak badan anda. janganlah kalian lupa salah satu ataupun kedua-dua hak ini. jika kalian mengatakan bahawa kalian tidak mampu, bererti kalian telah menghina mereka yang sentiasa melakukan satu pekerjaan setelah pekerjaan yang lain.

dan ingatlah, menjadi Super Hero ini ganjarannya syurga. dan menjadi Super Jahat itu balasannya azab. dan itu lebih baik dari menjadi watak-watak yang tidak signifikan langsung dalam cerita ini. oleh itu, jadilah kalian Super Hero sepertimana rasulullah menjadi Super Hero kita!

No comments: